Med tanke på ambitionen att bli en vassare marknadsassistent, har min första dag på kursen “Bygga varumärken i sociala medier” på Berghs School of Communication, verkligen levererat! Deeped Niclas Strandh på United Power och Sarah Larsson Bernhardt på Knowit, som är våra kursledare, är sakliga, kunniga, roliga och eldar på diskussionsviljan bland oss 15 elever kring det sociala nätverkandet!
Det gäller att vända tanken och att förutom de så tidigare välkända tankarna kring målgrupper, syften, lösning och sammanhang även se till målgruppens behov i stort (som inte behöver ha direkt med vår produkt att göra), känslor och moral. Ingen rocket science kanske, men att applicera olika tänk till de olika kanaler vi har att välja på, lär i framtiden avgöra hur framgångsrikt vi kommunicerar med våra kunder.
Att vi sedan pratar mycket om långsiktiga relationer med kunderna (som att det vore något nytt) och inte alltid kan räkna med direkta nedslag på en insats, gör att att en gammal bankman som jag (som satte detta i fokus redan då) skrattar lite i mjugg… Hur var det nu med själva kundnöjdheten på den sociala nivån? Glömdes det bort?
Inte heller konverteringsoptimering (att få kunderna att komma till skott) är något som egentligen uppfunnits nu, men det behöver absolut höjas på dagordningen. I vår iver att hitta nya vägar, nya kanaler och nya affärer, tenderar vi ofta att glömma våra redan existerande kunder och det faktum att det är mycket enklare att gör mer o djupare affärer med dessa kunder än med nya. Men i jobbet med de sociala medierna behövs bevisligen nya tag!
Inget är nytt – allt är nytt! Som de klassiska ord min förste chef på SEB alltid påminde oss: “Tala med bönder på bönders vis och med de lärde på latin!” Det har jag haft gott av hela livet!
I morgon ska vi prata content o storytelling och grotta ner oss tekniskt i alla de olika kanalerna. Känns som en bra idé att innan dess vila skallen med Bonde söker fru och Sverigequizen – två lagom livsbejakande engagerande program… /E 🙂
_____________________________________________________
Här ett exempel på hur marknadsföring kombinerat med eftertanke kan överraska! Grundarna på Holstee skapade i starten ett dokument över vad som är viktigt i livet. De valde att lägga ut resultatet på nätet och vips hade de en ny produkt – sitt livsdokument skrivet både på bredden o höjden! Så kan det gå!