Innehåll på Berghs

Oj, så många exempel vi fått av Deeped och Sarah idag på företag som varit framgångsrika med sina kampanjer o strategier i de sociala medierna! Deeped höll vad han lovade igår – vi har fått innehåll så det nästan “står oss upp i halsen” – ett vedertaget uttryck, men det var ingen fara… 😉

Allt från Starbucks sätt att engagera sina följare (och andra) till att bidra med utvecklande idéer via My Starbucks Idea, till Friends Arenas snällroliga PR-kupp riktat till Arbetsförmedlingen om att de har en mötesplats som rymmer 65000 personer, samma dag som det blev känt att en medarbetare på AF av misstag bjudit in 61000 till ett rekryteringsmöte i Stockholm! Vilken grej! Vilket kaos!

En annan favorit från dagens godisburk av lyckade kampanjer är Höganäs kommun, vars kommunpamp utmanade Volvo Lastvagnar o Jean-Claude Van Damm i en egen unik Epic Split. Denna form av efterhärmning kallas för en piggyback – att man rider på någon annans framgång! Kul grej! Kan undra om Nilsson/Stenil i Varberg skulle kunna tänka sig att utmana Zlatan i att vinterbada?! “Jag vill leva, jag vill dö på Kallbadhuset…” Hehe…. ;D

I sista timmen, med kaffet i halsen, hann vi även med att grotta in oss lite mer i de olika kanalernas unika egenskaper och tonalitet. Överlag får jag bekräftat allt det jag har inom mig vad gäller hur företag bör agera på de sociala medierna. Synd att det aldrig kom så långt på min tidigare arbetsplats, men jag vet att det finns där inom mig.

Vi slutade dagen med att “mingla” i skolans café/bar (8 av oss hamnade runt ett bord och diskuterade…. ja, ni fattar vad…) och sköljde ner allt innehåll igen – rätt ner i magen! Häpp snäpp! /E

This entry was posted in Företag, Marknadsföring. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.