Strategi på Berghs

Strategin är klar! Berghs har matat mig full med senaste nytt inom varumärkesbyggnad på företagens sociala medier! Så spännande! I och med detta är jag nu ännu mer redo att ta mig an ett bra marknadsjobb, vilket känns riktigt bra! Efter jul planerar jag att fortsätta min kompetensresa med fler delar att grotta in mig i, bland annat fördjupning i InDesign och kopplingen till digitala plattformar.

Vad vi än har tittat på i kursen har speciellt ett företag hela tiden dykt upp som ett föredöme för oss andra – MAERSK! Lite otippat, faktiskt! Hur kul är det med containerfartyg? Men de har en enorm utväxling på sitt sociala arbete i de olika kanalerna. Följ dom gärna, så får du tips om hur det kan se ut att “leda ligan”.

Idag har vi pratat mycket om vår sociala identitet – vad vi är och vad folk ska få möta – och i vilka kanaler. Hur vi hanterar krishantering när (inte OM utan NÄR) vi åker på en officiell käftsmäll och det otroligt viktiga i att lägga sig “på rygg”, be om ursäkt (om det krävs), vara ärlig, saklig och eventuellt överraska vilket kan ge cred i stället för en sänkning…

Vi har fått lära oss att sätta en intern policy, hitta våra fans, bestämma oss för vad vi vill uppnå, använda mätningsverktyg, sjösätta en kampanj, planera marknadsåret och vad vi bör tänka på inför och under ett företagsevent o närvaron i sociala medier kring det!

Till slut även genomgång av omvärldsbevakningen och samlad bevakning av samtliga företagets kanaler, så man alltid är med i matchen!

Puh! Känns som ett 400-meterslopp eller som att gå uppför alla trapporna på Berghs eller på Söder eller i nån djuuup tunnelbana i huvudstaden. Vilken kass kondis man har….  Just nu är jag på väg hem på tåget till Göteborg och Varberg. Den annalkande stormen har inte ställt till bekymmer ännu, men jag är inte framme än…. Tut, tut! /E 😀

 

 

 

 

 

 

This entry was posted in Företag, Marknadsföring. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.